(Selv om nedenstående blogindlæg ikke direkte relaterer til undervisning i fremmedsprog, har jeg valgt at gøre opmærksom på det her pga. dens generelt relevante indhold).
----------------------
Blogindlæg af Lone Boldt, lærer, Odense Tekniske Gymnasium
I forbindelse med at vi i år på mit gymnasium (htx) har generativ kunstig intelligens som det pædagogiske fokus og i øvrigt har oprettet en hel studieretning med fokus på AI, har vi gjort arbejdet hermed til en fast del af vores netop overståede grundforløb i flere fag, herunder danskfaget. I den forbindelse har de to danskhold, jeg havde i 1.g i grundforløbet, skrevet kronikker om gymnasieelevers forhold til kunstig intelligens. Jeg havde ca. 50 elever, og læsningen af deres kronikker var interessant. Mest iøjnefaldende var det, hvor samvittighedsfulde mine elever egentlig for langt størstedelens vedkommende er, men også hvor usikre og hvor meget de efterspørger vores, altså lærernes, hjælp.
Langt de fleste af eleverne beskrev, at de oplevede teknologien som intet mindre end fantastisk. De så potentialet i teknologien som noget, der i høj grad kunne understøtte, men dog ikke erstatte, undervisningen. Rigtig mange af eleverne beskrev, at de havde behov for, at vi, lærerne, inddrog kunstig intelligens i undervisningen, så de kunne lære at bruge AI rigtigt. Paradokset her er jo nok, at vi, altså lærerne, også selv er i gang med at lære at bruge teknologien ”rigtigt”, og at vi dermed også kommer til at mærke den usikkerhed selv. Vi ved ikke altid, hvad der er det rigtige, og vi er også i gang med at prøve en masse af. Vi begår helt sikkert masser af begynderfejl, og i mine øjne er det vigtigt, at vi tør gøre det og ikke går i ”analyseparalyse”.
Læs blogindlæg af lærer Lone Boldt, Gymnasieskolen.dk, 12. december 2024.
https://gymnasieskolen.dk/ai-vi-skal-turde-at-begaa-fejl-og-laere-af-dem/