CALL FOR ACTION: TEKNOLOGISK UPGRADE PÅ DE VIDEREGÅENDE UDDANNELSER

16. august 2018
ufm.dk/teknologisk-upgrade

Uddannelses- og forskningsministeren indleder nu et arbejde, der skal give de videregående uddannelser en teknologisk upgrade. Ambitionen er, at alle studerende får en grundlæggende forståelse for digitale teknologier. Og så skal digitale teknologier bruges til at gøre undervisningen endnu bedre.
De videregående uddannelser spiller en central rolle, når det kommer til at klæde en ny generation på til fremtidens arbejdsmarked og til et samfund med nye digitale muligheder og udfordringer. Derfor indleder uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers i dag det arbejde, der skal lede frem til en handlingsplan for digitale teknologier på alle videregående uddannelser.

- Den måde, vi arbejder på i dag, vil se anderledes ud om ti år. Meget mere bliver digitalt, og det skal alle vores videregående uddannelser tage højde for. Derfor er der behov for en teknologisk upgrade. Vi skal have studerende, som kan bruge ny teknologi til at skabe forandringer, fordi de forstår teknologien, er kritiske over for den og kan reflektere over fordele og ulemper ved de teknologiske muligheder.

Forventningen fra studerende og erhvervslivet må være, at man på en videregående uddannelse får en grundig forståelse for teknologi og forstår de etiske problemstillinger omkring teknologi, uanset hvilken uddannelse man går på, siger uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers.

Ud over teknologiforståelse vil handlingsplanen for digitale teknologier have fokus på, hvordan teknologi i højere grad kan bruges til at gøre undervisningen bedre og de studerende klogere, da ny teknologi kan understøtte en inspirerende og inddragende undervisning.

TIDSPLAN
15. oktober 2018: Frist for indspil til Call for Action
Efterår 2018: Inspirationskatalog med erfaringer
Ultimo 2018: Debatforløb
Februar 2019: Handlingsplan præsenteres
Bidrag til arbejdet kan indsendes via ministeriets hjemmeside.
Se mere her:

Call for Action: Teknologisk upgrade på de videregående uddannelser (pdf)