STRATEGI FOR STYRKELSE AF FREMMEDSPROG

Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet.

Regeringen har følgende målsætninger:
Målsætning 1: Flere elever og studerende skal vælge fremmedsprog og opnå solide sprogkompetencer udover engelsk.

Målsætning 2: Sproguddannelserne skal være fagligt stærke og relevante uddannelser, der tiltrækker og fastholder de dygtigste studerende. Det gælder også sprogundervisningen på læreruddannelserne.

Denne strategi og initiativerne heri vil ikke alene løse de udfordringer, som vi står overfor på sprogområdet. Det er et langt sejt træk, der skal forankres i kommunerne og på uddannelsesinstitutionerne, men det er håbet, at vi nu i samarbejde kan få vendt den negative udvikling.

https://ufm.dk/publikationer/2017/filer/strategi-for-styrkelse-af-fremmedsprog-i-uddannelsessystemet.pdf

 

 

JUTLANDIA, AIRES VIKINGOS ENTRE MAR Y NATURALEZA

Video: varighed ca. 1 time, 7 min., utekstet
TeleMadrid, 28.11.2017
'Madrileños por el mundo'

En 'Madrileños por el mundo' hemos visitado la península de Jutlandia, territorio de Dinamarca en su mayor parte, y de Alemania. El nombre proviene de los jutos, el pueblo germánico que la ocupó en el siglo V, y del que descienden los dinamarqueses actuales.

Dinamarca, que tiene una población de 5,6 millones de habitantes, pertenece a la Unión Europea desde 1973, y su moneda es la corona danesa. Conocida por sus servicios públicos y la pujanza de su economía, Dinamarca es considerado uno de los países de mayor calidad de vida del mundo en cuanto a sanidad, educación y empleo.

Nuestros madrileños, que trabajan en la industria eólica, la carpintería, la sanidad y el diseño de juguetes de LEGO, nos acompañaron en un viaje en el que no ha faltado nada: ciudades museo, industrias, cementerios medievales, "libros" históricos tallados en piedras gigantes, colegios vocacionales, hospitales modelo...

Un viaje por un país diverso y con una economía poderosa orientada a la exportación, con una forma de vida en la que el Estado juega un papel central y que es una de las razones más motivadoras para quienes se mudan y se quedan allí.

http://m.telemadrid.es/programas/madrilenos-por-el-mundo/jutlandia-aires-vikingos-entre-mar-y-naturaleza

 

NEDSKÆRINGER FORRINGER STUDENTERNES NIVEAU

Næsten halvdelen af lærerne mener, at studenterne er dårligere rustet til at læse videre i dag end for to år siden, viser ny undersøgelse. Rektorer på videregående uddannelser er dybt bekymrede.

Nedskæringerne på gymnasierne bekymrer også Hanne Leth Andersen, der er rektor på Roskilde Universitet (RUC).”Det er et stort problem, at man sparer så meget på gymnasierne og de øvrige uddannelser. Effektiviseringer er blevet et mål i sig selv. Politikerne glemmer, hvilke visioner de egentlig har for uddannelsessystemet,” siger hun.

Læs artikel af Tina Rasmussen i Gymnasieskolen, 21. september 2017.
http://gymnasieskolen.dk/gymnasielaerere-nedskaeringer-har-forringet-studenternes-niveau

 

BESPARELSER SLUKKER DRØMME

1 MILLION FÆRRE LÆRERTIMER

Besparelserne på gymnasieområdet har allerede betydet 1 million færre lærertimer det seneste år.
Det er endnu ikke fast besluttet, om der fortsat skal spares 2 procent årligt i perioden 2018-2021.
Men fra politisk side lægges der op til, at der sammenlagt frem mod år 2021 skal spares 1,8 milliarder kroner på gymnasieuddannelserne.

http://www.besparelserslukkerdroemme.dk/

 

INGEN ELEVER BLIVER DYGTIGERE AF AT VÆRE PÅ INSTAGRAM

Den digitale støj skal ud af undervisningen, hvis det står til undervisningsminister Merete Riisager.
“Der er en tendens til, at man er bagstræberisk, hvis man vil begrænse teknologien. Det er skørt at mene det. Teknologi er bare et værktøj, som kan en hel masse i undervisningen, men der er også ting, den ikke kan, og så er den bare forstyrrende,” siger Merete Riisager fra Liberal Alliance til gymnasieskolen.dk.

Læs artikel af Johan Rasmussen i Gymnasieskolen, 21. juni 2017.

http://gymnasieskolen.dk/merete-riisager-ingen-elever-bliver-dygtigere-af-vaere-paa-instagram

 

 

VI ER VED AT TABE EN GENERATION AF ELEVER

Dorte Ågård er dybt bekymret over, hvad hun ser og hører på flere danske gymnasier.

“Hvis skolerne ikke gennemfører nogle spilleregler omkring brugen af mobiltelefoner og computere i undervisningen, så taber vi en generation af elever, der lærer for lidt. Vi skal tage det dybt alvorligt,” siger Dorte Ågård, som forsker i klasserumsledelse og didaktik på Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet.

Læs artikel af Johan Rasmussen i Gymnasieskolen, 20. juni 2017.

http://gymnasieskolen.dk/forsker-vi-er-ved-tabe-en-generation-af-elever

 

OPFORDRING TIL UNIVERSITETERNE: VÆRN OM DET DANSKE SPROG

At engelske ord og begreber sniger sig ind i det danske sprog, er ikke nyt. Men nu advarer en række sprogforskere om, at nordiske universiteter er ved at være så internationaliserede, at det kan skade både uddannelserne og samfundet.

En ekspertgruppe nedsat af Nordisk Ministerråd plæderer for indførelse af en sprogpolitik på de nordiske universiteter, hvis de vil sikre deres lokale sprog.

Læs videre i to artikler bragt i Politiken i april-maj 2017.

http://politiken.dk/kultur/art5930146/Universiteterne-m%C3%A5-ikke-glemme-at-tale-dansk-i-deres-iver-efter-at-undervise-p%C3%A5-engelsk

http://politiken.dk/kultur/art5930381/Vi-er-vidne-til-et-k%C3%A6mpe-tab-i-det-danske-sprog-n%C3%A5r-undervisningen-p%C3%A5-universiteterne-foreg%C3%A5r-p%C3%A5-engelsk

 

GOD FEEDBACK I GYMNASIET

Hvad er god feedback? Ny undersøgelse fra EVA viser, at særligt fire feedbackelementer er virkningsfulde i at understøtte gymnasieelevers læring bedst muligt.    (Skrevet af Camilla Mehlsen)

Feedback får fornyet fokus. Den nye gymnasiereform lægger større vægt på formativ feedback og selvevaluering. Eleven skal have klare anvisninger på, hvordan hun eller han kan forbedre sig.

Det kræver, at feedback i højere grad er en del af den daglige undervisning på gymnasiet og er et systematisk arbejde, alle lærere benytter sig af. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der samtidig peger på, hvilke elementer der er vigtige for at udvikle en god feedbackkultur.

https://www.eva.dk/e-magasinet-evaluering/2017/evaluering-martsII-2017/4-elementer-i-god-feedback-i-gymnasiet