HØJ STUDIEINTENSITET VIA ENKLE REDSKABER

Pressemeddelelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), 3. september 2018.
Hvis uddannelsesinstitutionen har høje forventninger til, hvor meget tid de studerende bruger på at studere, så bruger de studerende også mere tid på studierne. Det viser en ny undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har gennemført. Undersøgelsen peger på, hvilke værktøjer de videregående uddannelser kan tage i brug for at fremme de førsteårsstuderendes studieintensitet.

Studieintensitet er en målestok for, hvor meget tid, de studerende bruger på undervisning, forberedelse, gruppearbejde mv. Og studieintensiteten har stor betydning for, hvor meget de studerende får ud af deres studier. Flere undersøgelser peger på, at de studerende bruger for lidt tid på at studere. Faktisk er studieintensiteten mange steder så lav, at der ikke er tale om et fuldtidsstudium. Blot 42 procent af de studerende bruger 37 timer eller mere om ugen på deres studie, mens en gennemsnitsstuderende bruger knap 35 timer om ugen på studiet. Det er væsentligt mindre end de 40-48 timer, som de studerende skal bruge for at nå op på fuld tid på årsbasis, når man tager højde for de lange ferier.

”Selvfølgelig er det i sidste ende op til de studerende, hvor meget tid de bruger på studierne. Men institutionerne kan også gøre meget for at tilskynde de studerende til at lægge en indsats”, siger seniorkonsulent Bjarke Tarpgaard Hartkopf fra EVA. Vores analyse bekræfter, at det er muligt for institutionerne med nogle meget enkle redskaber at understøtte, at de studerende for eksempel gennem gode studievaner og gode sociale relationer opnår en høj studieintensitet.”

EVA har undersøgt studieintensiteten på henholdsvis erhvervsakademier, universiteter og professionshøjskoler, og effekten af høje forventninger til de studerendes studieintensitet går igen i alle tre sektorer. Analyserne tyder på, at uddannelsesinstitutionerne ved at kommunikere høje forventninger til de studerendes tidsforbrug på studiet, kan få de studerende til at bruge op til elleve timer mere om ugen på at studere.

Undersøgelsen peger på flere parametre, der kan påvirke de studerendes studieintensitet. Men netop det, at gøre det klart for de studerende, hvad man som uddannelsesinstitution forventer af dem, er en af de lavest hængende frugter, fortæller EVA’s seniorkonsulent.

”Det er måske ikke så overraskende, at de studerende, der fra begyndelsen af deres studie ved, at de forventes at studere mere end 40 timer ugentlig, også rent faktisk gør det. Forventninger er ikke farligt, tværtimod viser vores undersøgelse netop, at de studerende reagerer positivt, når de bliver mødt med høje forventninger,” siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -
Formålet med dette notat er at afdække, hvilke institutionelle værktøjer der har betydning for førsteårsstuderendes studieintensitet på danske videregående uddannelser. Undersøgelsen bygger på data fra EVA's forløbsstudie blandt studerende, som blev optaget på en videregående uddannelse i sommeren 2016, Uddannelseszoom, registerdata og data fra den Koordinerede Tilmelding.
Udgivelsesår: 2018
ISBN 978-87-7182-176-5
Download her:
https://www.eva.dk/sites/eva/files/2018-08/Veje%20til%20at%20fremme%20studieintensitet%20p%C3%A5%20de%20videreg%C3%A5ende%20uddannelser.pdf