KUNSTIG INTELLIGENS I SPROGUNDERVISNING HANDLER OM, HVAD TEKNOLOGI KAN GØRE FOR SPROGUDVIKLINGEN, OG IKKE OM, HVAD MAN KAN BRUGE TEKNOLOGIEN TIL

Blogindlæg af Tine Lund, tysklærer og formand TLFG, i folkeskolen.dk, 18. august 2023.

Jeg var så heldig at få mulighed for at tage til Winthertur i Schweiz til International Tysklærerkonference (IDT) arrangeret af IDV (International Deutschlehrerverband) og deltage i tre dages fagligt program med temaet Mensch und Maschine med fokus på KI - Kunstig Intelligens.

To udfordringer vi stilles overfor i Danmark i tyskundervisningen er dels Google Translate og prøverne, dels chatbots der skiver elevernes tekster. Så omkring disse to emner var jeg især nysgerrig.

Problemet ved Google Translate er, at hverken lærere eller elever ved, hvor svaghederne er. Algoritmerne, som programmet opbygger via de prompts (stikord), vi bruger i søgningerne, er vi selv med til at skabe ved at benytte programmet. Dvs. at programmet kombinerer ord, der tit bruges sammen, og derfor bliver oversættelserne så realistiske og bedre og bedre. Det er rent kombinatorik og har ikke noget med egentlig sprogudvikling at gøre. Programmet er desuden programmeret til at tage højde for syntaks i begge sprog som f.eks. sætningsopbygning: når det f.eks. er 'sådan' på dansk, ja så stilles det 'sådan' op på tysk.

Både lærere og elever skal have en forståelse for, hvordan oversættelsesprogrammer bygger på algoritmer og ikke kan 'tænke'. I dag er oversættelsesprogrammerne så gode, at det er vigtigt at vide, hvad de endnu ikke kan, for at kunne forholde sig kritisk til oversættelsen og bruge den og tilrette den. Og det kan man godt arbejde med at eksemplificere i sprogundervisningen.

Jeg blev revet med af chatbots. Det er faktisk mere givtigt at spørge her end at foretage en søgning. Jeg synes bestemt man skal afprøve de muligheder, chatbots giver eleverne for at arbejde med sproget og interagere, selvom det kun er med en maskine. Men den skriftlige kommunikation kan være sjovt og sprogudviklende for eleven. Det samme gælder tekstfrembringelse. Eleverne skal kunne stille spørgsmål og bruge stikord på fremmedsprog.

Vi må aldrig glemme at teknologier først og fremmest er en kæmpeforretning, der skal sælge. Vi bliver bombarderet med tilbud om digitale løsninger. Men læreren må også kunne forholde sig kritisk, for vi behøver ikke købe, hvis produktet ikke er godt nok i forhold til vores kærneopgave. Vores fornemste opgave og kerneopgave handler om sprogindlæring - faglighed og didaktik. Og her er sproglæreren eksperten.

Læs hele blogindlægget af Tine Lund, tysklærer og formand for TLFG, i Folkeskolen.dk, 18. august 2023.
https://blog.folkeskolen.dk/blog-tysk-tysk-og-fransk/hvordan-forholder-vi-os-til-kunstig-intelligens-i-tyskundervisningen/4726298