I indlæg 36 blev der peget på muligheden af at differentiere læringsmålene på en sådan måde, at deltagerne i en samtalegruppe samtidigt træner en og samme samtaleteknik, men på forskellige niveauer.
I forlængelse heraf vil jeg pege på muligheden af yderligere at differentiere læringsmålene, så deltagerne i en samtalegruppe træner forskellige samtaleteknikker på samme tidspunkt.
Det helt grundlæggende formål med læringsdifferentiering er at møde sprogindlæreren dér, hvor h/n befinder sig i den intersproglige udvikling. Det er ikke mindst på dette punkt, at den deltagercentrerede arbejdsform har sin styrke sammenlignet med de lærerstyrede aktiviteter i det heterogene læringsrum, hvor alle elever/studerende urealistisk forventes at have de samme læringsmæssige behov og få det samme læringsmæssige udbytte af de samme aktiviteter på det samme tidspunkt. (Jf. indlæg 2).
Når en elev/studerende ikke er fagligt udfordret af et givet læringsmål, er det, ifølge litteraturen på området, ikke en sjælden fejl at give den pågældende "mere af det samme" i differentieringsøjemed. Imidlertid giver det ikke mening at træne mere af noget, man allerede behersker. Lige så lidt mening giver det at overbelaste en elev/studerende kognitivt i forhold til det stadium, den pågældende befinder sig på i den intersproglige udviklingsproces, da kognitiv overbelastning helt eller delvist hindrer udførelsen af de udbudte sproglige aktiviteter.
Derfor vil jeg hermed foreslå, at gruppetræningens differentieringspotentiale udnyttes, således at hver enkelt samtalepartner gives mulighed for at træne samtalemæssige fænomener i overensstemmelse med dennes individuelle behov.
Vil det ikke have en forstyrrende effekt på træningen, at deltagernes læringsmål ikke er de samme? Det er ikke min erfaring.
Man kan sige, at den støtte, som gruppedeltagerne kan give hinanden, når alles træningsfokus er på samme samtaleteknik, bliver mindre i den differentierede træning, fordi den enkelte deltager kun på høje læringsniveauer kan have opmærksomheden rettet mod realiseringen af både egne og andres læringsmål.
Dette betyder på sin side, at det bliver ekstra vigtigt, at hver enkelt deltager synliggør og fastholder sit læringsmæssige fokus gennem anvendelse af enten 'seddelmetoden' eller 'afkrydsningsmetoden', som er beskrevet her:
Direkte link:
Fokusmetoder-traening-samtale
(Se også gerne i relation hertil indlæg 3 om, hvordan fokus på en samtaleteknik fastholdes i træningen).
Ændring fra fælles træningsfokus til individuelle bør naturligvis ske i samarbejde med underviser/vejleder.
--------------------
© Lone Ambjørn 2021, blogindlæg på websiden http://lone-ambjoern.dk/
--------------------
Andre indlæg i samme serie:
SAMTALE SPØRG-SVAR (1): Indledning
SAMTALE SPØRG-SVAR (2): Hvorfor aktiviteten 'uformel samtale' til oparbejdelse af samtalefærdighed?
SAMTALE SPØRG-SVAR (3): Hvordan fastholdes fokus på en samtaleteknik i træningen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (4): Omfanget af træning i 'uformel samtale'
SAMTALE SPØRG-SVAR (5): Hvor mange deltagere består en samtalegruppe af?
SAMTALE SPØRG-SVAR (6): Overgangen mellem smalltalk og bigtalk i 'uformel samtale'
SAMTALE SPØRG-SVAR (7): Opstart på et forløb i samtalefærdighed
SAMTALE SPØRG-SVAR (8): Kreativitet i 'uformel samtale'
SAMTALE SPØRG-SVAR (9): Bør deltagerne i træningen af 'uformel samtale' bruge manuskript?
SAMTALE SPØRG-SVAR (10): Overværer samtalegrupperne hinandens samtaletræning?
SAMTALE SPØRG-SVAR (11): Hvordan indrettes lokalet, og hvad foretager underviser sig under gruppetræning af 'uformel samtale'?
SAMTALE SPØRG-SVAR (12): Hvordan kan man indtænke differentiering i udformningen af en 'uformel samtale'?
SAMTALE SPØRG-SVAR (13): Hvorfor kan man undertiden opleve, at den tilbagekanaliserende feedback ikke fungerer efter hensigten i samtaletræningen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (14): Hvad kan man gøre, hvis en samtalepartner i en gruppe ikke deltager i samtalen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (15): Deltagerne i 'uformel samtale' kommer undertiden med irrelevante og overflødige informationer
SAMTALE SPØRG-SVAR (16): Den 'uformelle samtale' afvikles uhensigtsmæssigt som en rundbordssamtale med korte spørgsmål-svar
SAMTALE SPØRG-SVAR (17): Svarer de tre anbefalede træningsrunder af hver 'uformel samtale' til tre identiske gennemløb af samme samtale?
SAMTALE SPØRG-SVAR (18): Hvordan kommer en samtalepartner, der er "røget ud" af samtalen, ind i den igen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (19): Gloseopslag under udførelsen af 'uformel samtale'
SAMTALE SPØRG-SVAR (20): Emneskift i 'uformel samtale'
SAMTALE SPØRG-SVAR (21): Reaktion til anden samtalepartner før emneskift
SAMTALE SPØRG-SVAR (22): De lærerstyrede spørgsmål-svar vs. naturlig hverdagssamtale og deltagercentreret oparbejdelse af samtalefærdighed
SAMTALE SPØRG-SVAR (23): Oparbejdelse af den strategiske kompetence (kommunikationsstrategier) i det digitale læringsrum – vedr. materialer
SAMTALE SPØRG-SVAR (24): Strategisk kompetence (kommunikationsstrategier) – vedr. relationen mellem strategisk og leksikalsk kompetence
SAMTALE - EN KOMMENTAR (25): Strategisk kompetence (kommunikationsstrategier) – vedr. den modtagerorienterede synsvinkel
SAMTALE SPØRG-SVAR (26): Når samtalen går i stå eller kører trægt pga. manglende interesse for emnerne
KOMMENTAR TIL INDLÆG 26: Vurdering af anbefalet bog
SAMTALE SPØRG-SVAR (27): Hvorfor kan der være problemer med at få præfabrikerede spørgsmål til givne emner til at fungere optimalt i samtaletræningen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (28): Samtale om Danmark uden at påtage sig en kunstig rolle
SAMTALE – FORSLAG (29): Vedr. fejlagtig opfattelse af meningsudveksling (diskussion)
SAMTALE SPØRG-SVAR (30): Individuel formativ feedback på samtaleelementer, der kræver samarbejde
SAMTALE SPØRG-SVAR (31): Nedtoning af den dominerende sprogelevs aktivitetsniveau i samtalen
SAMTALE – FORSLAG (32): Træning af samtaler over emner uden (nævneværdig) interesse for alle deltagere
SAMTALE SPØRG-SVAR (33): Simultan grammatisk korrektion/feedback i samtaletræningen
SAMTALE – FORSLAG (34): Hvornår vejleder med fordel kan stoppe en samtale ifm. formativ feedback
SAMTALE – FORSLAG (35): Hvornår en samtalegruppe med fordel selv kan stoppe en samtale, der ikke fungerer efter hensigten
SAMTALE SPØRG-SVAR (36): Når en af samtalepartnerne i en gruppe ikke føler sig fagligt udfordret samtaleteknisk af et læringsmål