SAMTALE SPØRG-SVAR (23): Oparbejdelse af den strategiske kompetence (kommunikationsstrategier) i det digitale læringsrum – vedr. materialer.

Vedr. oparbejdelse af den strategisk kompetence (kommunikationsstrategier) er jeg blevet anmodet om 1) at pege på opgavetyper, der er velegnede til afvikling i det asynkrone e-læringsrum, og 2) at kommentere på relationen mellem den strategiske og leksikalske kompetence.

I dette indlæg (nr. 23) henviser jeg til materialer. I andet svarindlæg (nr. 24) ser jeg på relationen mellem den strategiske og leksikalske kompetence, hvorefter jeg i indlæg 25 selv har en kommentar til den modtagerorienterede synsvinkel på anvendelse af kommunikationsstrategier.

Svar:
a.
Vedr. introduktion til den strategiske kompetence henviser jeg til undervisningskompendiet Konversationel kompetence (1) – Teori. (Se siderne 50-54).
http://lone-ambjoern.dk/wp-content/uploads/2013/12/Konversationel-kompetence-1-teori.pdf

b.
I undervisningskompendiet Konversationel Kompetence (2) forefindes opgavetyper. (Se siderne 4-15).
http://lone-ambjoern.dk/wp-content/uploads/2013/12/Konversationel-kompetence-2-traening.pdf

c.
I kursusmaterialet E-læring i fremmedsprogsundervisningen. – Netværksstøttet sproglig læring via e-platform, kan man finde en generel introduktion til e-læring samt forslag til forskellige opgavetyper, herunder i kommunikationsstrategier.
http://lone-ambjoern.dk/wp-content/uploads/2013/12/E-laering-fremmedsprogsundervisning-netvaerksstoettet-laering-platform.pdf

NB! Selv om den primære målgruppe er spansk på BA-niveau, kan man sagtens som underviser i andre sprog hente inspiration til opgaver på eget undervisningssprog og -niveau både i undervisningskompendiet og kursusmaterialet.

Jeg bliver også spurgt, om jeg ser en fordel i træning i kommunikationsstrategier skriftligt, dvs. asynkront via fx en læringsplatform, før de trænes mundtligt. Hertil kan jeg helt klart svare bekræftende.
I det omtalte kursusmateriale redegør jeg for fordelene ved e-læring samt forudsætningerne for dens vellykkethed. Hvad angår fordelene, vil jeg her særligt fremhæve differentiering og reduktion af den kognitive belastning, som er to fundamentale led i optimal sproglig læring.
--------------------
© Lone Ambjørn 2020, blogindlæg på websiden http://lone-ambjoern.dk/
--------------------
Andre indlæg i samme serie:
SAMTALE SPØRG-SVAR (1): Indledning  
SAMTALE SPØRG-SVAR (2): Hvorfor aktiviteten 'uformel samtale' til oparbejdelse af samtalefærdighed?  
SAMTALE SPØRG-SVAR (3): Hvordan fastholdes fokus på en samtaleteknik i træningen? 
SAMTALE SPØRG-SVAR (4): Omfanget af træning i 'uformel samtale'  
SAMTALE SPØRG-SVAR (5): Hvor mange deltagere består en samtalegruppe af?  
SAMTALE SPØRG-SVAR (6): Overgangen mellem smalltalk og bigtalk i 'uformel samtale' 
SAMTALE SPØRG-SVAR (7): Opstart på et forløb i samtalefærdighed  
SAMTALE SPØRG-SVAR (8): Kreativitet i 'uformel samtale'  
SAMTALE SPØRG-SVAR (9): Bør deltagerne i træningen af 'uformel samtale' bruge manuskript?
SAMTALE SPØRG-SVAR (10): Overværer samtalegrupperne hinandens samtaletræning?
SAMTALE SPØRG-SVAR (11): Hvordan indrettes lokalet, og hvad foretager underviser sig under gruppetræning af 'uformel samtale'? 
SAMTALE SPØRG-SVAR (12): Hvordan kan man indtænke differentiering i udformningen af en 'uformel samtale'?
SAMTALE SPØRG-SVAR (13): Hvorfor kan man undertiden opleve, at den tilbagekanaliserende feedback ikke fungerer efter hensigten i samtaletræningen? 
SAMTALE SPØRG-SVAR (14): Hvad kan man gøre, hvis en samtalepartner i en gruppe ikke deltager i samtalen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (15): Deltagerne i 'uformel samtale' kommer undertiden med irrelevante og overflødige informationer
SAMTALE SPØRG-SVAR (16): Den 'uformelle samtale' afvikles uhensigtsmæssigt som en rundbordssamtale med korte spørgsmål-svar
SAMTALE SPØRG-SVAR (17): Svarer de tre anbefalede træningsrunder af hver 'uformel samtale' til tre identiske gennemløb af samme samtale?
SAMTALE SPØRG-SVAR (18): Hvordan kommer en samtalepartner, der er "røget ud" af samtalen, ind i den igen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (19): Gloseopslag under udførelsen af 'uformel samtale' 
SAMTALE SPØRG-SVAR (20): Emneskift i 'uformel samtale'
SAMTALE SPØRG-SVAR (21):  Reaktion til anden samtalepartner før emneskift
SAMTALE SPØRG-SVAR (22): De lærerstyrede spørgsmål-svar vs. naturlig hverdagssamtale og deltagercentreret oparbejdelse af samtalefærdighed