SAMTALE SPØRG-SVAR (24): Strategisk kompetence (kommunikationsstrategier) – vedr. relationen mellem strategisk og leksikalsk kompetence

Svar på spørgsmål
Spørgeren har registreret, at anvendelse af en kommunikationsstrategi som leksikalsk problemløsning i tilfælde, hvor ordforrådet ikke slår til, rent faktisk kræver et vist ordforråd. Dette både med henblik på i det hele taget at kunne formuleres, men også for at kunne afkodes korrekt af Modtager i en samtale. Mangler sprogeleven en glose, skal der oftest flere ord til for at forklare, hvad det er, den pågældende gerne vil sige (med mindre et synonym kan anvendes). Dette kan umiddelbart forekomme lidt paradoksalt.

En intersprogsbruger vil naturligvis aldrig kunne opnå en leksikalsk kompetence, der i omfang svarer til den indfødte målsprogsbruger. Derfor vil man altid som intersprogsbruger få brug for kommunikationsstrategier, hvilket betyder, at oparbejdelse af den strategiske kompetence bør udgøre et fast element i fremmedsprogsundervisningen.

Træning i ordforråd vil højne evnen til at formulere kommunikationsstrategier. Fx kan det varmt anbefales at igangsætte træning i synonymer, antonymer samt i de såkaldte overbegreber (jf. side 52 - 54 i undervisningskompendiet Konversationel kompetence (1) – Teori.
http://lone-ambjoern.dk/wp-content/uploads/2013/12/Konversationel-kompetence-1-teori.pdf

Træning i kommunikationsstrategier bidrager både til oparbejdelse af den strategiske og leksikalske kompetence, da der jo oftest skal bruge flere gloser til at formulere den manglende med.

På baggrund af ovenstående, kan man anskue træning i oparbejdelse af hhv. den strategiske og leksikalske kompetence som et gensidigt supplement til hinanden.
--------------------
I indlæg 25 bringer jeg en supplerende kommentar til den strategiske kompetence.
--------------------
© Lone Ambjørn 2020, blogindlæg på websiden http://lone-ambjoern.dk/
--------------------
Andre indlæg i samme serie:
SAMTALE SPØRG-SVAR (1): Indledning  
SAMTALE SPØRG-SVAR (2): Hvorfor aktiviteten 'uformel samtale' til oparbejdelse af samtalefærdighed?  
SAMTALE SPØRG-SVAR (3): Hvordan fastholdes fokus på en samtaleteknik i træningen? 
SAMTALE SPØRG-SVAR (4): Omfanget af træning i 'uformel samtale'  
SAMTALE SPØRG-SVAR (5): Hvor mange deltagere består en samtalegruppe af?  
SAMTALE SPØRG-SVAR (6): Overgangen mellem smalltalk og bigtalk i 'uformel samtale' 
SAMTALE SPØRG-SVAR (7): Opstart på et forløb i samtalefærdighed  
SAMTALE SPØRG-SVAR (8): Kreativitet i 'uformel samtale'  
SAMTALE SPØRG-SVAR (9): Bør deltagerne i træningen af 'uformel samtale' bruge manuskript?
SAMTALE SPØRG-SVAR (10): Overværer samtalegrupperne hinandens samtaletræning?
SAMTALE SPØRG-SVAR (11): Hvordan indrettes lokalet, og hvad foretager underviser sig under gruppetræning af 'uformel samtale'? 
SAMTALE SPØRG-SVAR (12): Hvordan kan man indtænke differentiering i udformningen af en 'uformel samtale'?
SAMTALE SPØRG-SVAR (13): Hvorfor kan man undertiden opleve, at den tilbagekanaliserende feedback ikke fungerer efter hensigten i samtaletræningen? 
SAMTALE SPØRG-SVAR (14): Hvad kan man gøre, hvis en samtalepartner i en gruppe ikke deltager i samtalen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (15): Deltagerne i 'uformel samtale' kommer undertiden med irrelevante og overflødige informationer
SAMTALE SPØRG-SVAR (16): Den 'uformelle samtale' afvikles uhensigtsmæssigt som en rundbordssamtale med korte spørgsmål-svar
SAMTALE SPØRG-SVAR (17): Svarer de tre anbefalede træningsrunder af hver 'uformel samtale' til tre identiske gennemløb af samme samtale?
SAMTALE SPØRG-SVAR (18): Hvordan kommer en samtalepartner, der er "røget ud" af samtalen, ind i den igen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (19): Gloseopslag under udførelsen af 'uformel samtale' 
SAMTALE SPØRG-SVAR (20): Emneskift i 'uformel samtale'
SAMTALE SPØRG-SVAR (21):  Reaktion til anden samtalepartner før emneskift
SAMTALE SPØRG-SVAR (22): De lærerstyrede spørgsmål-svar vs. naturlig hverdagssamtale og deltagercentreret oparbejdelse af samtalefærdighed
SAMTALE SPØRG-SVAR (23): Oparbejdelse af den strategiske kompetence (kommunikationsstrategier) i det digitale læringsrum – vedr. materialer.