ChatGPT har de sidste par måneder været et varmt samtaleemne i skole- og uddannelsesverden. På ganske få sekunder kan chatrobotten nemlig skrive opgaver alverdens sprog, uden at en Google-søgning vil kunne afsløre, at teksten ikke er skrevet af et menneske.
Det var en af grundene til, at tysklærer Anne Dræby Lünell for nyligt satte sig for at undersøge, hvad ChatGPT kan. Hun bad chatbotten om at skrive en tekst om at rejse, skrevet af en 15-årig dansk elev. Under et minut efter havde hun en fejlfri, tysk tekst på skærmen.
"Grammatikken var fejlfri. Derfor ville det være nemt at gennemskue, at den ikke var skrevet af en elev", siger hun. "Jeg tror heller ikke, at jeg ville være i tvivl som censor. Der er brugt nogle vendinger i teksten, som eleverne i folkeskolen slet ikke bliver præsenteret for".
For nyligt viste nogle af hendes eleverne hende appen SayHi. Her kan eleverne tale til appen på dansk og kort tid efter få oversættelsen på tysk. "Hvad er mit argument for, at eleverne skal lære at tale tysk, når det er så nemt at kommunikere gennem en app?", spørger Anne Dræby Lünell.
I Tysklærerforeningen for Grundskolen har man også talt om den nye chatbot. Det fortæller næstformand Carl Kinze. "I Tysklærerforeningen for Grundskolen har vi sagt, at vi som den yderste konsekvens slet ikke kan have skriftlig tysk i folkeskolen".
Både Anne Dræby Lünell og Carl Kinze efterlyser, at ministeriet - ud over forbuddet mod at bruge ChatGPT til eksamen - kommer på banen med retningslinjer for, hvad sprogundervisningen i folkeskolen skal indeholde i dag.
Læs artikel af Caroline Schrøder, i Folkeskolen.dk, 20. februar 2023.
https://www.folkeskolen.dk/afgangsprover-hillerod-kommune-it/chatbot-har-sat-tanker-i-gang-hos-tysklaerer-jeg-er-kommet-i-en-eksistentiel-krise-i-forhold-til-mit-fag/4701449