DEN NYE FOLKESKOLEAFTALE OG SPROGFAGENE

Noget af det, der ifm. den nye folkeskoleaftale synes at bekymre fremmedsprogslærerne, er, at eleverne i fremtiden skal have deres sprogfag senere i skoleforløbet, og at der ikke længere skal være skriftlige prøver.

Nedenfor linker jeg til reaktioner fra folkeskoleregi.
Jeg har indtil videre ikke fundet nogen reaktioner fra gymnasieverdenen, hvis sprogfag på en eller anden måde må formodes også at blive berørte af ændringerne.

Artikel af Sebastian Bjerril, folkeskolen.dk, 22. marts 2024:
Sprogforening om skoleaftale: Nu mister elever og lærere motivationen til det skriftlige.
https://www.folkeskolen.dk/afgangsprover-engelsk-fransk/sprogforening-om-skoleaftale-nu-mister-elever-og-laerere-motivationen-til-det-skriftlige/4761530

Blogindlæg af Rikke Hjort Hvillum (Folkeskolens franskrådgiver), folkeskolen.dk, 27. marts 2024.
Så blæser det igen!
https://blog.folkeskolen.dk/folkeskolens-tysk-og-franskradgiver-fransk-inspiration/sa-blaeser-det-igen/4761953

Blogindlæg af Maria Roneklindt (Folkeskolens engelskrådgiver), folkeskolen.dk, 22. marts 2024.
Den nye folkeskoleaftale: En mavepuster til engelskfaget
https://blog.folkeskolen.dk/afgangsprover-engelsk-folkeskolens-engelskradgiver/den-nye-folkeskoleaftale-en-mavepuster-til-engelskfaget/4761586