Snyde- og forbudsperspektivet er for dominerende i debatten om ChatGPT og kunstig intelligens, mener forsker Tine Wirenfeldt Jensen. For sandheden er jo, at snyderiet ikke kan stoppes.
Tine Wirenfeldt Jensen er ph.d. i læring og uddannelse og har i sin forskning beskæftiget sig med plagiat, skriveidentiteter, samt hvordan teknologier kan påvirke den faglige skriveudvikling.
Det bekymrer i høj grad Tine Wirenfeldt Jensen, at debatten om ChatGPT alene foregår i et ‘snydeperspektiv’
"Jeg har det sådan, at hvis nogle elever skulle lykkes med at snyde, før vi har nået at justere på undervisnings- og prøveformer, så er der ikke noget at gøre ved det! Vi er i stedet nødt til at tænke på, hvad der er formålet med de ting, vi arbejder med i skriveundervisningen. Hvad er det, eleverne skal opnå, og hvordan kommer vi derhen? Måske skal det være på en ny måde."
Tine Wirenfeldt Jensen understreger, at hun godt kan forstå undervisernes reaktion på de voldsomme forandringer. Men hun opfordrer også til, at man tænker over, hvad gymnasiet skal: Almendanne de unge, der skal ud i en verden, hvor kunstig intelligens findes.
Læs artikel af Malene Romme-Mølby i Gymnasieskolen.dk, 1. marts 2023.
https://gymnasieskolen.dk/articles/forsker-hvis-vi-forbyder-chatgpt-i-gymnasiet-goer-vi-eleverne-en-bjoernetjeneste/