MERE OM CHATGPT: INSPIRATION TIL KONSTRUKTIV BRUG AF SPROGTEKNOLOGI I SPROGUNDERVISNING

Først fik vi stave- og grammatikkontrol, så kom online ordbøger og så fik vi Google Translate og andre smarte oversættelsesmaskiner. Og nu har vi ChatGPT.
Indtoget af sprogteknologier har givet mange fremmedsprogslærere grå hår længe før vi fik ChatGPT. Alle disse hjælpemidler har haft indflydelse på den måde, vi diskuterer fremmedsprogsundervisningen på.

En ting er sikkert: Vi kan ikke lukke øjnene for udviklingen, og vores fornemmeste opgave er at uddanne de unge mennesker i at anvende disse teknologier, så det bliver dem der styrer teknologien og ikke omvendt.
Vi er således kommet i en fase, hvor vi skal eksperimentere med teknologier, så vi kan blive klogere på, hvordan vi kan bruge dem konstruktivt.

Her kommer et lille eksempel på, hvordan ChatGPT kunne anvendes i franskundervisningen. Eksemplet kan nemt overføres til andre sprog og temaer.

Læs debatindlæg af Danièle Eychenne, pædagogisk konsulent for fransk, i Folkeskolen.dk, 10. februar 2023.
https://www.folkeskolen.dk/debat-lad-os-udnytte-chatgpt-og-andre-sprogteknologier-til-at-laere-fremmedsprog-her-er-et-bud/4699451