NYT FOR SPROGFAGENE I FOLKESKOLEN I DET NYE ÅR

Blogindlæg af Rikke Hjort Hvillum, Folkeskolens franskrådgiver og lærer på Skovvangskolen.

Et tilbageblik på 2024 vil med en meteorologisk metafor endnu engang byde på kraftig vind til stiv kuling omkring sprogfagene. Allerede i begyndelsen af året tog en politiker/skoleleder første initiativ til blæst og proklamerede, at tysk/fransk godt kunne fjernes som obligatoriske fag i folkeskolen.

Så var året ligesom i gang! Senere på året blæste vinden kraftigt videre og tiltog til stormstyrke, da den nye aftale for folkeskolen så dagens lys.

Erfaringer fra praksis og fra forskningen blev blæst omkuld, men kendsgerningen er nu, at den nye aftale for folkeskolen er stemt igennem, og vi allerede fra skoleårene 25/26 kommer til at mærke forandringer i praksis i sprogfagene.

Men NYT kommer til, og med den nye aftale så udvikling af nye fagplaner også dagens lys. Lige inden juleferien kom 'Ekspertgruppen for folkeskolens nye fagplaner' med deres anbefalinger.

Drøftelser af prøver er også en nødvendig indsats. Her blev der også inden jul nedsat en ekspertgruppe, der skal bidrage med viden om prøvernes virkning i dag og komme med fremtidige anbefalinger.

Personligt ser jeg frem til at udforske forsøget med gruppeprøve i fransk, som vi har tilmeldt os for både tysk- og franskfaget på min skole til sommerens afgangsprøver. Jeg håber, at vi får muligheden for at afprøve formen og dermed forhåbentlig kan være med til at bidrage til, at den kommunikative og funktionelle sprogundervisning og arbejdsform, der praktiseres i klasserummet i hverdagen, netop kan være det, der også afspejles og afprøves i gruppeprøven.

Læs blogindlæg af Rikke Hjort Hvillum, lærer og Folkeskolens franskrådgiver, i Folkeskolen.dk, 29/30. januar 2024.
https://blog.folkeskolen.dk/folkeskolens-tysk-og-franskradgiver-fransk-inspiration/bienvenue-2025-der-har-vaeret-stiv-kuling-omkring-sprogfagene-i-ar/4794196