I denne tid gør mange skoler, lærere og pædagoger klar til at modtage ukrainske flygtningebørn i klasserne. Når de træder ind i skolen, træder de både ind i et socialt og et sprogligt fællesskab Derfor er det relevant at overveje, hvordan man bedst kan støtte dem sprogligt.
Hvis de er heldige, er der nogen på skolen, de allerede har sproglige fællesskaber med – måske er der andre elever fra Ukraine, eller måske taler eleverne andre sprog, som de har til fælles med elever/lærere på skolen. Uanset hvad, står lærere og pædagoger med et stort ansvar for at inkludere eleverne rent sprogligt.
På mange skoler er der vejledere inden for dansk som andetsprog, der allerede gør et godt stykke arbejde i forhold til flersprogede børn. Men nu kommer der mange på en gang, og der bør løftes i flok. Derfor er det vigtigt, at alle lærere tænker sproget med i alle fag, hvilket kan være en udfordring. Heldigvis er der hjælp at hente i en række praksisrettede, forskningsbaserede publikationer inden for andetsprogsdidaktik og flersprogethedsdidaktik, som forfatteren præsenterer i indlægget.
Læs blogindlæg af postdoc Line Krogager Andersen (Center for Grundskoleforskning, Syddansk Universitet) i Folkeskolen.dk, 4. april 2022.