HVAD SIGER CHATGPT OM MULIGHEDERNE FOR AT INDDRAGE AI I FREMTIDENS FREMMEDSPROGSUNDERVISNING I FOLKESKOLEN OG PÅ GYMNASIET?

I artiklen "Britisk skole erstatter lærere med kunstig intelligens" har Gymnasieskolen.dk besøgt skolen i England (se foregående indlæg her på bloggen). Det giver anledning til mange overvejelser. Hvornår og hvordan skal man inddrage AI i undervisningen? Personligt mener tysklærer Flemming Nygaard ikke, at man skal vente og se tiden an. Det gælder om at komme i gang nu og udnytte og erfare, hvad AI kan hjælpe os med.

Flemming Nygaard ville først og fremmest prøve at få indsigt i mulighederne for fremmedsprog. Han stillede derfor ChatGPT følgende spørgsmål: Hvilke muligheder ser du for at inddrage AI i fremtidens fremmedsprogsundervisning i folkeskolen og på gymnasiet?

I blogindlægget bringes ChatGPT's svar, og Flemming Nygaard reflekterer over udfordringer og hensyn. Til sidst bringes et eksempel på, hvor elever kan bibringes forståelse af tysk juletradition gennem AI-assisteret interaktiv læring.

Læs blogindlæg af Flemming Nygaard, Folkeskolen.dk, Faglige Netværk, Tysk, 13. november 2024.
https://blog.folkeskolen.dk/inspiration-tysk-tysk-og-fransk/tysklaererforeningen-tov-ikke-kom-nu-i-gang-med-ai/4789016