Debatindlæg af Helene Caprani, Rikke Gade Johansen og Kristina Knappe, medlemmer af Spansklærerforeningens bestyrelse.
Altinget 9/1-2025: Analoge eksamener styrker sprogfagene
Verden har mere end nogensinde behov for mennesker, der mestrer sprog og forstår de kulturer, hvor sprogene tales – og som styrer teknologien i stedet for at lade sig styre af den, skriver medlemmer af Spansklærerforeningens bestyrelse.
En gruppe medlemmer af regeringens AI-ekspertgruppe udtrykker i Altinget 21. november bekymring for, hvad analoge skriftlige eksamener i gymnasiet kan betyde for sprogfagene.
De bemærker samtidig, at underviserne er tilfredse med den nye eksamensform uden digital hjælp, men mener, at det skyldes, at den 'forenkler undervisningen.'
Den nye eksamensform er blevet til på baggrund af et forsøg i spanskfaget i sidste skoleår, som en række skoler over hele landet har deltaget i.
Prøven består af to delprøver, og der er ikke adgang til andre hjælpemidler end en 'værktøjskasse' af bøjningsskemaer og anden basal grammatisk viden.
Resultatet af forsøget med den nye prøveform, som Spansklærerforeningens bestyrelse bakker fuldt op om, er klart: Den rent analoge prøveform giver rigtig god mulighed for at vurdere elevernes skriftlige kompetencer inden for læseforståelse, ordforråd, syntaks og morfologi.
Læs debatindlæg i Altinget 9. januar 2025.
https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/spansklaererforeningen-analoge-eksamener-styrker-sprogfagene