SAMTALE – EN KOMMENTAR (21): Reaktion til anden samtalepartner før emneskift

Kommentar til emneskift
Ifm. emneskift kan man undertiden registrere flg. fremgangsmåde, hvormed der ikke tages et behørigt hensyn til en anden samtalepartner. 

Det igangværende emme er 'indkøbsvaner', og det kommende er 'spisevaner':
(A): Jeg kan efterhånden bedst lide at købe ind i supermarkedet ved 18-tiden, fordi det er i mange menneskers spisetid, og der ikke er så mange kunder.
(B): Jeg overvejer for resten at skippe kød i det mindste et par gange om ugen.

Hvis man skifter emne på denne måde, signalerer man manglende interesse over for, hvad en anden samtalepartner bidrager med i samtalen. Det svarer faktisk til at tilsidesætte en samtalepartner, hvilket er uhøfligt.

Før emneskiftet, bør (B) derfor reagere med en tilbagekanaliserende feedback i form af en lille kommentar til (A)'s bidrag. Her et par eksempler:

(B): Det har du ret i. (Lille pause, evt. med et nik og et smil til A). Jeg overvejer for resten at skippe kød i det mindste et par gange om ugen.
(B): Ja, det er et godt tidspunkt (Lille pause, evt. med et nik og et smil til A).
Jeg overvejer for resten at skippe kød i det mindste et par gange om ugen.
--------------------  
© Lone Ambjørn 2020, blogindlæg på websiden http://lone-ambjoern.dk/
--------------------
Andre indlæg i samme serie:
SAMTALE SPØRG-SVAR (1): Indledning  
SAMTALE SPØRG-SVAR (2): Hvorfor aktiviteten 'uformel samtale' til oparbejdelse af samtalefærdighed?  
SAMTALE SPØRG-SVAR (3): Hvordan fastholdes fokus på en samtaleteknik i træningen? 
SAMTALE SPØRG-SVAR (4): Omfanget af træning i 'uformel samtale'  
SAMTALE SPØRG-SVAR (5): Hvor mange deltagere består en samtalegruppe af?  
SAMTALE SPØRG-SVAR (6): Overgangen mellem smalltalk og bigtalk i 'uformel samtale' 
SAMTALE SPØRG-SVAR (7): Opstart på et forløb i samtalefærdighed  
SAMTALE SPØRG-SVAR (8): Kreativitet i 'uformel samtale'  
SAMTALE SPØRG-SVAR (9): Bør deltagerne i træningen af 'uformel samtale' bruge manuskript?
SAMTALE SPØRG-SVAR (10): Overværer samtalegrupperne hinandens samtaletræning?
SAMTALE SPØRG-SVAR (11): Hvordan indrettes lokalet, og hvad foretager underviser sig under gruppetræning af 'uformel samtale'? 
SAMTALE SPØRG-SVAR (12): Hvordan kan man indtænke differentiering i udformningen af en 'uformel samtale'?
SAMTALE SPØRG-SVAR (13): Hvorfor kan man undertiden opleve, at den tilbagekanaliserende feedback ikke fungerer efter hensigten i samtaletræningen? 
SAMTALE SPØRG-SVAR (14): Hvad kan man gøre, hvis en samtalepartner i en gruppe ikke deltager i samtalen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (15): Deltagerne i 'uformel samtale' kommer undertiden med irrelevante og overflødige informationer
SAMTALE SPØRG-SVAR (16): Den 'uformelle samtale' afvikles uhensigtsmæssigt som en rundbordssamtale med korte spørgsmål-svar
SAMTALE SPØRG-SVAR (17): Svarer de tre anbefalede træningsrunder af hver 'uformel samtale' til tre identiske gennemløb af samme samtale?
SAMTALE SPØRG-SVAR (18): Hvordan kommer en samtalepartner, der er "røget ud" af samtalen, ind i den igen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (19): Gloseopslag under udførelsen af 'uformel samtale' 
SAMTALE SPØRG-SVAR (20): Emneskift i 'uformel samtale'