(Selv om nedenstående artikel ikke direkte relaterer til undervisning i fremmedsprog, har jeg valgt at gøre opmærksom på den her pga. dens generelt relevante indhold).
----------------------
En engelsk privatskole tilbyder som den første et AI-program, hvor en computer har overtaget undervisningen fra læreren den halve skoledag. Det skaber bedre læringsresultater, siger skolen. Men kritikere frygter naturligt nok konsekvenserne ved at lade maskiner overtage menneskers arbejde. Gymnasieskolen.dk har besøgt stedet.
I et klasseværelse på privatskolen David Game College i London sidder 16 dybt koncentrerede elever fra 10. klasse i hestesko foran hver deres computerskærm med høretelefoner på. Nogle har hvide Virtual Reality-masker på. De er ved at lære om genetik og bliver ført igennem spørgeskemaer med dertil hørende forklaringer både på skrift og som videoklip.
Eleverne er prøvekaniner i et pilotprojekt, der startede i midten af september i år og foreløbig skal køre i et år. En trænet chatbot og en vifte af eksisterende læringsprogrammer erstatter læreren som den primære underviser i dagens tre første timer. Fagene er matematik, engelsk, natur -og videnskabsfag, computervidenskab, historie og geografi, og der undervises i 30 minutters intervaller med korte indlagte pauser.
Lærere i rollen som såkaldte læringscoaches følger med fra sidelinjen. Deres opgave er at overvåge elevernes performance og støtte dem, både hvis der opstår tekniske problemer, eller hvis de går i stå med en opgave.
Programmet identificerer hver enkelt elevs stærke og svage sider og skræddersyer ud fra denne viden elevens skolegang for året. Hver elevs læringsplan er derfor individuelt tilpasset.
"Det er revolutionerende i den forstand, at kernepensum undervises uden konventionelle lærere. I stedet har vi ansat læreruddannede i stillinger som læringscoaches. Deres opgave er at overvåge elevernes performance og støtte eleverne, både hvis der opstår tekniske problemer, eller hvis en elev går i stå med en opgave. Men de står ikke foran en tavle og underviser på den konventionelle måde. Det tager computersystemet sig af", forklarer skoleinspektør John Dalton.
Erfaringerne med denne undervisningsform synes indtil videre positive. Både elever og lærere peger på forskellige fordele sammenlignet med konventionel undervisning. Men der er også debatstemmer, der udtrykker en udtalt frygt for, hvilke konsekvenser det kan få at lade en maskine overtage kerneundervisningen.
Projektet er under konstant evaluering med henblik på videreførelse på gymnasieniveau.
Læs artikel af Martin Bjørck, Gymnasieskolen.dk, 6. november 2024.
https://gymnasieskolen.dk/articles/britisk-skole-erstatter-laerere-med-kunstig-intelligens/