EN LINEÆR KARAKTERSKALA, HVOR DER ER LIGE LANGT FRA ET KARAKTERTRIN TIL DET NÆSTE, VIL KUNNE MINDSKE KARAKTERGABET MELLEM PIGER OG DRENGE

(Selv om nedenstående artikel ikke udelukkende relaterer til sprog, har jeg valgt at gøre opmærksom på den her pga. dens generelt relevante indhold).
----------------------
Karakterskalaens ujævne spring giver, ifølge en analyse fra Dansk Erhverv, pigerne en fordel. Eleverne får på 7-trinsskalaen en ekstra belønning, når de får en høj karakter. Det betyder, at pigerne som generelt klarer sig bedre fagligt, ender med at have flere valgmuligheder, når de skal læse videre.
Det er urimeligt, at karakterskalaen gør uligheden mellem piger og drenge større. Det mener Ane Qvortrup, som er professor og leder af Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning ved Syddansk Universitet.

Hvad angår årsagen til, at drengene får lavere karakterer, spiller mange faktorer sammen, fortæller Ane Qvortrup. Drengene har blandt andet oftere end pigerne en oplevelse af, at lærerne er deres modstandere. En oplevelse, som ifølge Ane Qvortrup, passer godt med, at drenge får bedre karakterer i prøver, når bedømmeren ikke kender deres køn.
Spredningen i karaktererne er også størst hos drengene. De er til stede i både bunden og toppen af skalaen.

De store ujævne spring forværrer elevernes opfattelse af de lavere karakterer. "Der er meget stor forskel mellem 4 og 7. Så selvom 4-tallet i udgangspunktet er en god karakter, så bliver den ikke opfattet sådan af eleverne", siger Ane Qvortrup.

Når eleven får en højere karakter, er der en ekstra belønning at hente. For der er kortere fra 02 til 4, end der er fra 4 til 7. Dette er med til at øge karaktergabet mellem piger og drenge, og ved brug af en lineær skala ville karakterforskellen mellem kønnene blive mindsket, viser analysen fra Dansk Erhverv.

Læs artikel af Ida Abildtrup, Gymnasieskolen.dk, 16. september 2024.
https://gymnasieskolen.dk/articles/karakterskalaen-forstoerrer-uligheden-i-gymnasiet/