Svar på spørgsmål:
Det handler om, at samtaleteknikkerne skal automatiseres i intersproget. Desto højere grad af automatisering, desto mindre grad af kognitiv belastning i sprogudøvelsen. Automatiseringen fremmes bedst gennem gentagelser. Ikke ordrette, men varierede gentagelser.
Ved at lade hver 'uformel samtale' over et givet hovedemne gennemløbe tre træningsrunder med direkte fokus på forskellige sproglige og konversationelle fænomener samt tilføjelse af underemner og/eller delaspekter af underemner i anden og tredje træningsrunde opnås den varierede gentagelse.
Jeg har valgt at uddybe i dette dokument:
Cyklisk traening og traeningsrunder
Jeg vil ud fra egen mangeårig erfaring som underviser i samtalefærdighed (spansk) anbefale, at man giver sig tid til at forklare sine elever/studerende formålet med de tre træningsrunder. Forstår de ikke det læringsmæssige formål, vil de som oftest tro, at målet er tre identiske gennemløb af hver uformel samtale. Og da det er så godt som umuligt at gentage en samtale af en vis varighed ordret, risikerer man at fremprovokere uhensigtsmæssig oplæsning fra manuskript.
--------------------
© Lone Ambjørn 2020, blogindlæg på websiden http://lone-ambjoern.dk/
--------------------
Andre indlæg i samme serie:
SAMTALE SPØRG-SVAR (1): Indledning
SAMTALE SPØRG-SVAR (2): Hvorfor aktiviteten 'uformel samtale' til oparbejdelse af samtalefærdighed?
SAMTALE SPØRG-SVAR (3): Hvordan fastholdes fokus på en samtaleteknik i træningen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (4): Omfanget af træning i 'uformel samtale'
SAMTALE SPØRG-SVAR (5): Hvor mange deltagere består en samtalegruppe af?
SAMTALE SPØRG-SVAR (6): Overgangen mellem smalltalk og bigtalk i 'uformel samtale'
SAMTALE SPØRG-SVAR (7): Opstart på et forløb i samtalefærdighed
SAMTALE SPØRG-SVAR (8): Kreativitet i 'uformel samtale'
SAMTALE SPØRG-SVAR (9): Bør deltagerne i træningen af 'uformel samtale' bruge manuskript?
SAMTALE SPØRG-SVAR (10): Overværer samtalegrupperne hinandens samtaletræning?
SAMTALE SPØRG-SVAR (11): Hvordan indrettes lokalet, og hvad foretager underviser sig under gruppetræning af 'uformel samtale'?
SAMTALE SPØRG-SVAR (12): Hvordan kan man indtænke differentiering i udformningen af en 'uformel samtale'?
SAMTALE SPØRG-SVAR (13): Hvorfor kan man undertiden opleve, at den tilbagekanaliserende feedback ikke fungerer efter hensigten i samtaletræningen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (14): Hvad kan man gøre, hvis en samtalepartner i en gruppe ikke deltager i samtalen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (15): Deltagerne i 'uformel samtale' kommer undertiden med irrelevante og overflødige informationer
SAMTALE SPØRG-SVAR (16): Den 'uformelle samtale' afvikles uhensigtsmæssigt som en rundbordssamtale med korte spørgsmål-svar.