SAMTALE SPØRG-SVAR (20): Emneskift i ‘uformel samtale’

Spørgsmål:
Når mine elever når frem til et punkt i samtalen, hvor man normalt ville lave et emneskift, bruger de – ofte på dansk, mindre på fremmedsproget – vendinger som fx Hvad skal vi nu snakke om?; Skal vi snakke om …?, som man jo ikke bruger i en ægte samtale. Jeg skal derfor i undervisningen have fokus på hensigtsmæssige emneskift i samtalen. Hvilken form for emneskift kan man med fordel starte med at træne?  

Svar:
Jeg lægger ud med at henvise til indlæg 6 (Overgangen mellem smalltalk og bigtalk) samt til en lille intro til emneskift (dansk):
Emneskift

Brug af metakommunikative vendinger som Hvad skal vi nu snakke om?; Skal vi ikke hellere snakke om …?; Lad os gå over til emne x; Nu vil jeg tale om … bruger eleverne typisk ved overgange fra et emne til et andet på de indledende undervisnings- og læringstrin i samtalefærdighed. Der er tale om "undervisningssprog", som man ikke normalt ville anvende i en ægte samtale.

Emneskiftet er jo en samtaleteknik, hvormed man bl.a. undgår, at samtalen utilsigtet går i stå. Derfor er den vigtig. Når vi taler om undervisningsniveauer, hvor der i forvejen er mange "sproglige bolde" at holde styr på (jf. indlæg 7), kan det være en fordel for eleverne ikke at skulle tænke i at lære gambitter til emneskift. Her er det umarkerede emneskift i form af emnekæder det mindst belastende at skulle håndtere. Vil man gøre det overskueligt for eleverne at danne disse emnekæder i samtalen, kan man i udformningen af samtalekasserne i den 'uformelle samtale' sørge for at anføre delaspekter, som emnemæssigt ikke ligger for langt fra hinanden.

Fx: MIN DAGLIGE RUTINE (udgangspunktet): 1) morgenrutiner, 2) dagens rutiner, 3) aftenrutiner. I et sådant tilfælde behøver man ikke at markere overgangen fra det ene delaspekt til det andet med emneskiftsgambitter.

(Se mere om 'emnekæder' i indlæg 40).

Når graden af relation mellem et igangværende og efterfølgende emne til gengæld er lille eller ikke eksisterende, skal der anvendes et såkaldt introducerende emneskift. Til dette formål kan man på lidt senere læringsniveauer vælge at introducere et par gambitter og så evt. efterhånden udvide repertoiret. (Hvilke gambitter man konkret vælger, må afhænge af det pågældende fremmedsprog).

Jeg har lige en kommentar til de introducerende emneskift af den type, hvormed man eksplicit markerer emneskiftet, fx: for at tale om noget andet; for at skifte emne. Mine tidligere spanskstuderende havde – specielt på de indledende niveauer – en forkærlighed for denne form for emneskiftsgambitter, som langt overgik indfødte sprogbrugeres anvendelse. Det hænger ganske givet sammen med disse gambitters ekspliciteringsgrad: "så kan det da ikke siges tydeligere, at jeg skifter emne". Jeg kan derfor anbefale, at man får nedtonet et evt. overforbrug til fordel for de til formålet mere anvendte gambitter.
--------------------
© Lone Ambjørn 2020, blogindlæg på websiden http://lone-ambjoern.dk/
--------------------
Andre indlæg i samme serie:
SAMTALE SPØRG-SVAR (1): Indledning  
SAMTALE SPØRG-SVAR (2): Hvorfor aktiviteten 'uformel samtale' til oparbejdelse af samtalefærdighed?  
SAMTALE SPØRG-SVAR (3): Hvordan fastholdes fokus på en samtaleteknik i træningen? 
SAMTALE SPØRG-SVAR (4): Omfanget af træning i 'uformel samtale'  
SAMTALE SPØRG-SVAR (5): Hvor mange deltagere består en samtalegruppe af?  
SAMTALE SPØRG-SVAR (6): Overgangen mellem smalltalk og bigtalk i 'uformel samtale' 
SAMTALE SPØRG-SVAR (7): Opstart på et forløb i samtalefærdighed  
SAMTALE SPØRG-SVAR (8): Kreativitet i 'uformel samtale'  
SAMTALE SPØRG-SVAR (9): Bør deltagerne i træningen af 'uformel samtale' bruge manuskript?
SAMTALE SPØRG-SVAR (10): Overværer samtalegrupperne hinandens samtaletræning?
SAMTALE SPØRG-SVAR (11): Hvordan indrettes lokalet, og hvad foretager underviser sig under gruppetræning af 'uformel samtale'? 
SAMTALE SPØRG-SVAR (12): Hvordan kan man indtænke differentiering i udformningen af en 'uformel samtale'?
SAMTALE SPØRG-SVAR (13): Hvorfor kan man undertiden opleve, at den tilbagekanaliserende feedback ikke fungerer efter hensigten i samtaletræningen? 
SAMTALE SPØRG-SVAR (14): Hvad kan man gøre, hvis en samtalepartner i en gruppe ikke deltager i samtalen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (15): Deltagerne i 'uformel samtale' kommer undertiden med irrelevante og overflødige informationer
SAMTALE SPØRG-SVAR (16): Den 'uformelle samtale' afvikles uhensigtsmæssigt som en rundbordssamtale med korte spørgsmål-svar
SAMTALE SPØRG-SVAR (17): Svarer de tre anbefalede træningsrunder af hver 'uformel samtale' til tre identiske gennemløb af samme samtale?
SAMTALE SPØRG-SVAR (18): Hvordan kommer en samtalepartner, der er "røget ud" af samtalen, ind i den igen?
SAMTALE SPØRG-SVAR (19): Gloseopslag under udførelsen af 'uformel samtale'